Impact
Planering för Impact 2025
Nedan finns en fastställd plan för Impact 2025.
Ny struktur för PreImpact 2025
Alla Step Up-delegationer på samma helg
Inför 2025 gör vi om PreImpact! Istället för att sprida ut Step Up-delegationerna på två olika tillfällen, samlar vi nu alla delegationer på en gemensam Step Up-helg. Det skapar bättre möjligheter för nätverkande och ger deltagarna en starkare gemenskap.
Samtidigt gör vi om upplägget för helgen, som blir en kombination av vår tidigare PreImpact-utbildning och ett traditionellt helgläger. Målet är att anpassa utbildningen bättre efter deltagarnas behov.
Vill du vara med och planera denna helg? Kontakta styrelsen. Mer information kommer på Höstmötet.
Alla staber på samma helg
Vi förändrar även stabsutbildningen. Från och med nästa år kommer alla staber, oavsett program, att utbildas under en och samma helg. Vi tror att detta kommer att stärka samarbetet och gemenskapen inom organisationen.
Frågor om Impactplaneringen ställs bäst till utbildningssamordnaren impact@cisv.se.
Utbildning för utbildare
Målgruppen för detta Impact är alla utbildare som under 2025 ska utbilda inom Impact.
Datum och tid: kl 20.00 den 21/3 till ca kl 15.00 den 23/3, 2025
Plats: Hästhagen, utanför Borås
Frågor: education@cisv.se
Ansvariga lokalföreningar: Utbildningskommitéen
PreImpact 1 - Village-ledare, YM-ledare och JC
Målgruppen för detta Impact är Village-ledare, YM-ledare och Junior Counselors (JC) deltagare.
Datum och tid: kl 20.00 den 4/4 till ca kl 15.00 den 6/4, 2025
Plats: Drakudden, utanför Bro, Stockholm
Ansvariga lokalföreningar: CISV Uppsala och CISV Stockholm
PreImpact 2 – Step Up-delegationer och Step Up-ledare
Målgruppen för detta Impact är Step Up-deltagare och ledare.
Datum och tid: kl 20.00 den 9/5 till ca kl 15.00 den 11/5, 2025
Plats: Västeräng utanför Motala
Ansvariga lokalföreningar: CISV Linköping, CISV Jönköping och CISV Västerås
PreImpact 3 – Alla som ska vara stab oavsett program samt deltagare på Seminar camp
Målgruppen för detta Impact är alla som ska vara stab oavsett vilket program samt individuella deltagare på Seminar Camp 2025.
Datum och tid: kl 20.00 den 23/5 till ca kl 15.00 den 25/5, 2025
Plats: Sagostunderna Höllviken, utanför Malmö
Ansvariga lokalföreningar: CISV Helsingborg och CISV Malmö-Lund
PostImpact - Reflektion
Målgruppen för detta Impact är staber för alla program, deltagare på Seminar Camp, ledare för Youth Meeting, ledare för Village, Step Up-ledare och Junior Counselors (JC) som deltagit i ett internationellt program under 2025.
Datum och tid: kl 20.00 den 12/9 till ca kl 15.00 den 14/9, 2025
Plats: Steningegården utanför Halmstad
Ansvariga lokalföreningar: CISV Båstad-Bjäre
Det praktiska ansvaret
Impact är CISV Swedens utbildning i fred och ledarskap. För att genomföra de viktiga och uppskattade utbildningarna delar lokalföreningarna på ansvaret för det praktiska arrangemanget. Ert arbete är viktigt och bidrar till att närmare 300 personer får utbildningen varje år.
Vid varje Impact-utbildning är det två ansvariga lokalföreningar. Ni kontaktar själva varandra, delar upp arbetet mellan er och gör eventuella överlämningar under helgen så som det passar er.
Att vara praktiskt ansvarig lokalförening innebär att:
- handla, laga mat och diska
- se till att deltagare och utbildare/föreläsare får skjuts den sista biten till och från lägergården vid behov
- ansvara för att lägergården är städad när utbildningen är slut (deltagarna gör största delen av städningen men ni kollar av så att allt ser bra ut efteråt).
Transporter
Det är ni i lokalföreningarna som hjälper till med transporter för deltagarna från närmsta buss/tåg hållplats till lägergården samt från lägergården till hållplatsen när utbildningen är slut.
Behöver ni en bil och ni inte kan låna en från någon i lokalföreningen så kan ni ibland få hyra en bil. Är detta aktuellt så behöver ni diskutera detta med utbildningssamordnaren i god tid innan utbildningen.
Vegetarisk mat
Maten på alla Impact är vegetarisk, lakto-ovo vegetarisk (alltså inte kött, fågel eller fisk, men ägg och mjölkprodukter går bra). Efter årsmötesbeslut i mars 2018 serveras alltid vegetarisk mat på CISV Swedens nationella utbildningar och möten. Om någon deltagare behöver annan mat än vegetarisk under helgen kan den personen få det genom att ange det som specialkost i sin anmälan.
Tanken med att ha vegetariskt som standard är dels att det blir lättare för matstaben att göra färre antal rätter, att kött är den matprodukt som har störst negativ påverkan på klimatet och att vegetarisk mat är i det stora hela billigare.
Receptförlsag finns i den gemensamma drive-mappen som heter "Recept". Behöver köksstaben sovplats på lägergården skall detta meddelas senast två veckor före helgen till utbildningssamordnaren.
Får ni mat över under utbildningen önskar vi att ni tar tillvara på den så gott ni kan. Undvik att slänga mat. Torrvaror kan ni exempelvis spara till andra nationella läger som ligger nära i tid och om det går att ordna med transport av varorna, eller ta med till lokalföreningens egna aktiviteter.
Om det blir över av den tillagade maten kan de deltagare som vill, eller lokalföreningen, ta med hem så gått det går. Se gärna till att ha med er några matlådor för att kunna frakta hem mat i.
Tänk på att välja matprodukter som är bra för miljön ur ett hållbarhets- och rättviseperspektiv och planera för att kunna använda eventuella matrester under hela helgen.
Deltagarna reser långt till och från utbildningen. Det betyder att middag fredag kväll och lunch söndag behöver vara matiga rätter. Vi rekommenderar att göra något matigare än varma mackor eller en slät soppa.
Ramtider för alla måltider som de ansvariga lokalföreningarna lagar och serverar
På begäran är det bra om det finns tillgång kaffe/te utöver nedanstående tider
Fredag
Middag 20-21.30 (matig middag, t.ex matig sallad eller egen pizza)
Lördag
Frukost 8.00-9.00
Fika 10.30-11.00 (Frukt och någon kaka)
Lunch 12.30-14.00
Paus 16.00 (Kaffe och frukt ska finnas tillgängligt)
Mellanmål 17.30-18.00 (Kaffe och tilltugg, exempelvis frukt och smörgås. Diskutera med praktiskt ansvarig vilken tid som passar bäst.)
Middag 19.30-20.30
Köp så att det finns extra frukt och smörgås ifall deltagarna själva vill plocka fram kvällsmat.
Söndag
Frukost 8.00-9.00
Paus ca 9.45-10.15 (Kaffe ska finnas tillgängligt)
Lunch 12.30-13.00
Efter avslutning 13.30 (Om det finns kvar: ställ fram mat/frukt/mackor som deltagarna kan ta med på resa. Diskutera med praktiskt ansvarig om bra tid för detta.)
I den gemensamma driven hittar du recept, matplanering och inköpslistor att inspireras av:
Schema
För att underlätta planeringen kan du kopiera den här mallen, fylla i det som är aktuellt för ert Impact-tillfälle och göra ett eget schema.
Information och kontakt med utbildningssamordnaren
Tips är att de som ska stå i köket tar med innertofflor och förkläde.
Ungefär fyra veckor före utbildningen kommer utbildningssamordnaren att kontakta er för att stämma av så att läget är under kontroll. Då meddelar ni vem i lokalföreningen som ska vara kontaktperson.
Kontaktuppgifter till utbildningssamordnaren
Jeanette Ståhl, e-post: impact@cisv.se, tel: 0702-37 26 37
Information om deltagarna kommer ni att få via mejl senast tisdagen samma vecka som utbildningen ska äga rum. Då får ni mer detaljerad information om eventuella allergier, specialkost mm och hur många som ska hämtas/lämnas vid närmaste station.
Ekonomi och ersättning
Budget för Imapct-utbildningarna
CISV Sweden står för kostnaden. Impact är en nationell utbildning som enligt tidigare årsmötesbeslut ska vara kostnadsfri för deltagarna. Sen har vi spridit dessa geografiskt och det praktiska ansvaret på lokalföreningar enligt beslut på årsmötet 2010.
CISV Sweden ersätter:
- matkostnader á 200 kr per person/helg
- transporter ersätts efter behov
När det kommer till den mat som skall handlas och lagas kan ni välja att lägga ut pengar, spara kvittot och få ersättning i efterhand. Om ni inte har möjlighet att lägga ut pengar kan ni få ett förskott. Kontakta i så fall CISV Swedens kassör i god tid före utbildningen.
För att få ersättning för utlägg du haft fyller du i rese- och kostnadsformuläret här nedan, bifogar alla kvitton och skickar det till kassören. Milersättningen för bilresor är 25 kr/mil.
Kontaktuppgifter till CISV Swedens kassör
Jeanette Ståhl, e-post: treasurer@cisv.se, tel: 070-237 26 37.
Ersättning för utlägg
När du har gjort ekonomiska utlägg för CISV Swedens räkning skickar du in en ansökan om ersättning. Fyll i formuläret och skicka det tillsammans med kvitton/biljetter till CISV Swedens kassör. Kontaktuppgifter hittar du i formuläret. Vill du fylla i formuläret digitalt eller först skriva ut det och fylla i för hand?
Digitalt formulär
I det digitala formuläret summeras dina belopp automatiskt. Skriv bara på grå hjälptexter. För att kunna använda formuläret krävs att du har ett Google-konto. När du klickar på länken nedan får du upp en fråga om du vill skapa en kopia av mallen. Genom att klicka på knappen Kopiera skapar du en egen version av formuläret som du fyller i.
Du kan hitta mallen också i Google Workspace där du väljer Nytt, Kalkylark, Från en mall, CISV Sweden. Mallen hittar du under Ekonomi och den heter "Rese- och kostnadsersättning mall".
Skriv ut formuläret och fyll i det för hand
Ladda ned formuläret (pdf) här nedan, skriv ut det och fyll i uppgifterna för hand.
Utvärdering
Er insats är som sagt viktig och utbildningssamordnaren kommer därför att mejla en utvärdering till er efter utbildningen. Detta för att vi tillsammans ska kunna utveckla och samordna alla delar av Impact så att det blir så bra som möjligt för alla inblandade. Om ni har några tankar eller synpunkter utöver det så är ni självklart mycket välkomna att ta kontakt med utbildningssamordnaren.